تکرار مطالب درسي و تقويت حافظه، سرعت پاسخگويي به سوالات کنکور را افزايش مي دهد
داشتن برنامه مدون در مطالعه مطالب درسي براي آمادگي و موفقيت در آزمون سراسري دانشگاه ها و رفع دغدغه اي که بيشتر خانواده هاي دانش آموزان در اين زمان با آن روبرو هستند، بهترين راه است
کلانتر زاده فوق ليسانس فلسفه و مدير دبيرستان دکتر علي شريعتي، با اعلام اين مطلب در گفتگويي افزود: داشتن اعتماد به نفس بالا، نداشتن اضطراب و ترس از پذيرفته نشدن در کنکور و اعتقاد به اينکه آينده شغلي و تحصيلي دانش آموز با اين اتفاق به خطر نمي افتد، از عوامل موثر در موفقيت در اين آزمون است
وي افزود: عمل به برنامه ريزي هاي انجام شده و انسجام در زمانبندي براي مطالعه، بهترين شيوه در موفقيت دانش آموزان است و يادداشت برداري به هنگام مطالعه نيز به دليل حجم زياد مطالب کتاب ها، مي تواند براي مرور درس ها مفيد باشد کلانتر زاده، زمان مناسب براي آغاز مطالعه توسط دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي و دانش آموزاني که يک سال براي مطالعه وقت دارند را متفاوت دانست و اظهار داشت: نکته مهم اين است که دانش آموزان اين دوره به دروس ارائه شده در آن دوره اهميت زيادي نمي دهند و دليل آن هم مي تواند اين باشد که معدل پيش دانشگاهي در آزمون سراسري دانش گاه ها تاثيري ندارد و بيشتر دانش آموزان بر روي دروس اختصاصي وقت مي گذارند
وي پيشنهاد داد که اين دوره را غير حضوري بگذرانند، چون کساني که مدرسه نرفته اند و خودشان به صورت غير حضوري دوره پيش دانشگاهي را گذرانده اند وقت بيشتري صرف مطالعه مي کنند و بيشتر براي کنکور آماده مي شوند البته استفاده از کلاس هاي خارج از مدرسه و آموزشگاه هاي کنکوري هم مي تواند براي رسيدن به نتايج خوب مفيد باشد و در اين بين آموزشگاه هايي هم هستند که شرايط نسبتا خوبي دارند پس زمان مناسب بستگي به اين دارد که دانش آموز در چه دوره اي و چه هدفي داشته باشد
وي تکرار در تست زدن و تمرين براي افزايش سرعت تست زني، غلبه بر ترس و تقويت حافظه را در بالابردن سرعت داوطلب در پاسخگويي به سوالات اين آزمون موثر دانست و افزود: مهمترين نکته اين است که دانش آموز علاوه بر برنامه ريزي، کتاب هاي درسي را خوب بخواند و بتواند کتاب ها را به صورت خلاصه و نکته برداري شده مطالعه کند. در ضمن خانواده هم با ايجاد آرامش و داشتن انتظارات متعادل از دانش آموز، اضطراب آنها را کم و محيط مطالعه را مناسب و آرام کنند وي تعامل ميان متوليان مدارس و مسئولان آموزشگاه ها را ضعيف توصيف کرد و گفت: اگر مدارس ما در زمينه آموزش توانمند بودند، ديگر نيازي به آموزشگاه هاي آزاد نبود، اما مي توان گفت که اگر آموزشگاه ها بتوانند با ارائه برخي دروس تخصصي و عمومي مثل زبان و کامپيوتر از بار آموزش و پرورش کم کنند، خيلي خوب است، يعني آموزشگاه ها تدريس برخي از دروس را بر عهده بگيرند و دانش آموزان هم از سوي آموزش و پرورش موظف شوند که در اين کلاس ها شرکت کنند، چرا که در واقع آموزش و پرورش با اين کار ارتباط خود را با بخش خصوصي برقرار مي کند و در ضمن دانش آموز هم از کلاس هاي خصوصي خارج از مدرسه زير نظر خود مدرسه استفاده مي کند
وي عوامل موثر در موفقيت داوطلبان آزمون سراسري دانشگاه ها را داشتن برنامه مدون و مناسب، اختصاص زمان کافي براي مطالعه دروس اختصاصي، تغذيه مناسب و استراحت کافي در بين مطالعه دروس و در زمان امتحان اعلام کرد و افزود: داوطلبان بايد سر وقت در جلسه امتحان حاضر شوند و نگران سخت بودن سوالات نباشند و نخست سوالات آسانتر را پاسخ داده و بعد به سوالات سخت بپردازند. بعد از آزمون هم به سراغ کتاب ها نروند و دنبال جواب درست نگردند
وي، خواب کافي و تغذيه مناسب پيش از آزمون و تلقين افکار مثبت از سوي والدين و همچنين عمل کردن به برنامه هاي درسي و استفاده از امکانات کمک آموزشي چه در سطح مدارس و چه در آموزشگاه هاي کنکور براي رسيدن به موفقيت را پيشنهاد داد و گفت: دانش آموزان بايد بدانند که مسئولان و طراحان سوالات اين آزمون بيشتر بر روي طرح سوالات مفهومي تاکيد دارند و به دنبال سنجش استعداد يادگيري داوطلب هستند